Volvo Lastvagnar testar vätgasdrivna ellastbilar på allmän väg

Volvo Lastvagnar testar vätgasdrivna ellastbilar på allmän väg

Vätgasdrivna bränslecellslastbilar som endast släpper ut vattenånga kommer att vara en viktig del av Volvo Lastvagnars produktportfölj med nollutsläppsfordon. Nu har man passerat en viktig milstolpe,  nämligen att provköra på allmän väg.

Förra året visade Volvo Lastvagnar upp sina bränslecellsdrivna ellastbilar för första gången. Dessa nollutsläppslastbilar som använder vätgas för att producera sin egen el ombord har lång räckvidd, vilket gör dem lämpliga för längre transportuppdrag.

Nu har lastbilarna för första gången testats på allmän väg. Men inte vilka vägar som helst. För att göra det extra utmanande har testerna genomförts i Kiruna – i ett extremt kallt klimat.

– Lastbilar kör sju dagar i veckan och i alla väder. De tuffa förhållandena på allmänna vägar i norra Sverige, med is, vind och mycket snö, är en idealisk testmiljö, säger Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management på Volvo Lastvagnar.

– Det är glädjande att konstatera att testerna går bra, vilket bekräftar de tester som vi genomfört i förväg, både digitalt och på vår testbana nära Göteborg.

Bränslecellsdrivna elektriska lastbilar som drivs med vätgas kommer att vara särskilt lämpliga för längre sträckor och när det inte är ett alternativ att bara använda batterier: till exempel i länder där det saknas förutsättningar att bygga laddinfrastruktur för ellastbilar.

Är kommersiellt tillgängligt under andra halvan av detta decennium
Volvo Lastvagnar erbjuder för närvarande branschens bredaste produktsortiment av batterielektriska lastbilar, med sex modeller i serieproduktion, som tillgodoser ett mycket brett behov av transporter i och mellan städer.

De bränslecellsdrivna elektriska lastbilarna kommer att finnas tillgängliga under andra halvan av detta decennium. Tester med åkerier kommer att starta några år före den kommersiella lanseringen.

För att skynda på utvecklingen har Volvokoncernen gått samman med Daimler för att utveckla och producera bränslecellssystem som är skräddarsydda för tunga fordon.

Möjligt att minska CO2-utsläppen redan idag
För åkerier som redan vill erbjuda transporter med noll avgasutsläpp erbjuder Volvo Lastvagnar idag sex olika batterielektriska modeller samt lastbilar som drivs med förnybara bränslen, till exempel biogas.

– Vi måste agera nu för att stoppa den globala uppvärmningen. Oavsett transportuppdrag eller var i världen våra kunder är verksamma är det inte ett alternativ att vänta. Om några år kommer  våra kunder att helt kunna eliminera CO2-avgasutsläpp från sina lastbilar, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Fakta
Volvos vätgasdrivna bränslecellslastbilar kommer att använda två bränsleceller med kapacitet att generera 300 kW elkraft.

Grön vätgas är en oändlig resurs som produceras genom att använda förnybara energikällor, såsom vind, vatten och sol.