Det är tydligt att de prioriteringar som regeringen föreslår i infrastrukturpropositionen gällande vägunderhåll är nödvändiga för att säkra upp att det finns mat på våra tallrikar och energi som värmer de svenska hemmen. Nio av tio lantbrukare i Sverige bedriver sin verksamhet längs en enskild väg och 90 procent av alla skogstransporter börjar där.
– Regeringen har lyssnat på lant- och skogsbrukets uppmaning att prioritera vägunderhåll, som länge har varit eftersatt. Det är särskilt viktigt för det finmaskiga vägnätet på landsbygden och 70 procent av Sveriges vägar som utgörs av enskilda vägar, säger Mikaela Johnsson vice förbundsordförande i LRF.
Idag vet ingen hur länge Sverige kan lita på dagens enskilda vägar. Regeringen och Sveriges riksdag behöver i infrastrukturproposition säkerställa den potentiella säkerhetsrisk som finns när det saknas data på dagens, och därmed framtidens, tillstånd för Sveriges största vägnät.
– Matens och energins blodomlopp, enskilda vägar, behöver en årlig hälsoundersökning. Trafikverket måste löpande återkomma med analys över tillståndet för de 45000 mil långa enskilda vägnätet.
Kostnaden för enskilda vägare kommer att öka. Tyngre fordon, ökad mängd transporter, Natomedlemskapets behov av säkra vägar och allt vanligare extremväder kräver ökade investeringar. Det saknas data för att veta dagens, och därmed framtidens, tillstånd för Sveriges största vägnät. LRF rekommenderar regering att ge Trafikverket uppdrag att löpande återkomma med analys över tillståndet för de 45000 mil som idag ingår i det enskilda vägnätet. Idag skapar enskilda vägar stora värden för Sverige genom att möjligöra livsmedelsproduktion, brandbekämpning, skogens tillväxt och levande landsbygd.
– Nio av tio lantbrukare i Sverige bedriver sin verksamhet längs en enskild väg och 90 procent av alla skogstransporter börjar där. Det är klokt att regeringen i infrastrukturproposition väljer att investera i det enskilda och det finmaskiga vägnätet på landsbygden, som på många håll redan är i dåligt skick, avslutar Mikaela Johnsson.
Fakta
Infrastrukturproppen presenteras den 3 oktober 2024. När infrastrukturproposition beslutats i riksdagen kan regeringen fortsätta processen med att ta fram och besluta om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen för 2026—2037. Beslut som starkt påverkar 70 procent av Sveriges vägar som utgörs av enskilda vägar.
Enskilda vägar skapar stora värden för Sverige inom bland annat:
Livsmedelsproduktion.
Brandbekämpning.
Ökning av skogens koldioxidupptag och tillväxt.
Rekreation.
Och levande landsbygd.