Snabb laddning av lastbilen

Mercedes-Benz Lastbilar laddar för första gången en elektrisk lastbil med 1 000 kilowatt med hjälp av det nya, branschövergripande megawatt-laddningssystemet (MCS) under interna tester. Serieproduktion av eActros 600 är planerad till slutet av 2024, och förutom CCS-laddning med upp till 400 kW, kommer eActros 600 senare att möjliggöra megawatt-laddning med hela 1 000 kilowatt och tekniken går redan att beställa.

Vi förstår vikten av att våra kunder kan ladda med 1 000 kilowatt och därmed dra nytta av korta laddningstider med lång räckvidd. Därför är vi i full gång med att ta MCS-tekniken i vår eActros 600 till serieproduktion. Dessutom möjliggör vi förinstallation av MCS-tekniken som ska kunna effektivisera implementationen av laddningsprocessen ytterligare, berättar Philip Flygare, försäljnings- och marknadschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

Inom branschen kallas en laddningskapacitet på över 700 kilowatt för MCS-laddning. Ungefär 60 procent av Mercedes-Benz kunder i Europa kör fjärrtransporter kortare än 500 kilometer. Det innebär att det i många fall är tillräckligt med laddningsinfrastruktur vid depån och vid lastnings- och lossningspunkterna. För alla andra användningsområden är kontinuerlig utbyggnad av offentlig laddningsinfrastruktur avgörande för att göra den elektriska lastbilen livskraftig för fjärrtransporter över Europa. Megawatt-laddning har stor potential specifikt för sådana krävande användningsfall.

eActros 600 kommer att kunna köra betydligt mer än 1 000 kilometer per dag genom laddning under de lagstadgade föraruppehållen, även utan megawatt-laddning. Den stora batterikapaciteten på över 600 kilowattimmar,  därav modellbeteckningen 600, tillsammans med den särskilt effektiva och nyutvecklade elektriska drivenheten, gör att modellen kan uppnå en räckvidd på 500 kilometer* utan mellanladdning.