Ny hamn i Kroatien – Asien 8 dagar närmre

Ny hamn i Kroatien – Asien 8 dagar närmre

Ny hamn i Kroatien – Asien 8 dagar närmre

En nybyggd containerhamn i Rijeka i Kroatien har kortat fartygstransporterna mellan Asien och Sydöstra- samt Centraleuropa med fem dygn. Det är A.P. Møller-Mærsk som byggt den nya terminalen som heter Rijeka Gateway 61, APM Terminals. 

Men den ny containerhamn i Adriatiska havet blir det betydligt snabbare och närmre att förbinda Sydöstra- och Centraleuropa med Asien jämfört med hamnar i Barcelona och Rotterdam. Sex till åtta dagar sparas enligt planen.
Gods från Asien från länder som Österrike, Ungern, Tjeckien och Slovakien kommer runt en vecka snabbare på plats och tvärt om.
Det är APM Terminals och Ena Group som byggt den nya containerterminalen och investeringen uppgår till 210 miljoner euro.
Terminalen har en 400 meter lång kaj och ett djup på 20 meter. Den hanterar containers med eldrivna helt automatisk kranar. Kapaciteten är 650 000 containers per år.
Myndigheterna i Kroatien planerar nu att bygga ut järnvägen och då ökar den nya hamnen sin kapacitet ytterligare.
Mycket gods går från Asien till Europa, men med en bra hamn med kortare väg till Asien kan även handeln i den andra riktningen öka.