Holmlunds åkeri i Skellefteå och Bilfrakt har tagit första steget mot fordon drivna med fossilfritt bränsle. I slutet av januari levererades de två första ellastbilarna, Scania P25 BEV till Holmlunds åkeri.
– Våra nya eldrivna lastbilar minskar koldioxidutsläppen upp till 60 ton per år, de producerar lika bra som dieseldrivna lastbilar och vi ska huvudsakligen ladda dem med energi från våra egna solceller, berättar Robin Holmlund, VD för Holmlunds åkeri.
Det rullar ett antal eldrivna lastbilar i Sverige, de flesta inom transport och distribution. Holmlunds åkeri och Bilfrakt är en av de första i Sverige med eldrivna grusbilar, lastbilar med tippbart flak, i full produktion. Beställningen gjordes redan i somras.
– Vi har tidigare provkört en hybridlastbil från Scania och när jag fick se deras nya eldrivna lastbilsserie blev jag intresserad direkt. Lastbilarna hade rätt specifikationer, passade vår verksamhetsprofil och tillsammans med Bilfrakt såg vi att marknadsunderlaget fanns, berättar Robin Holmlund.
Inleder omställningen
Holmlunds åkeri är en av delägarna i åkerikoncernen Bilfrakt som har basen i Västerbotten.
– När Holmlunds åkeri tog upp frågan kändes det helt rätt. Vi på Bilfrakt vill ligga långt framme i vårt hållbarhetsarbete och det här är första steget i att börja det långsiktiga förnyelsearbetet för nästa generations fossilfria fordonsflotta, säger David Holmqvist, chef för Bilfrakts produktionsområde Norr.
De första kunderna är Skanska och Skellefteå kommun. De inledande uppdragen har bestått av bortforsling av snö från gator och bostadsområden åt kommunen samt materialtransporter åt Skanska i arbetet med Hammarängens nya industriområde i Skellefteå.
Positiva kunder betydelsefullt
– Det är mycket tack vare Skanskas och Skellefteå kommuns positiva inställning som vi kunnat investera i lastbilarna. Branschen är prispressad, tekniken är ny och investeringskostnaden är 100 procent högre än en traditionell dieseldriven grusbil så deras stora intresse tillsammans med statens program Klimatklivet var avgörande, säger Robin Holmlund.
De nya eldrivna lastbilarna är ingen kompromiss utan utför precis samma jobb som åkeriets andra grusbilar i samma storlek och lastar 14,2 ton. Skillnaden är att de drivs av fem batterier med effekten 230 kW.
Laddas med egen el från solceller
Lastbilarna laddas huvudsakligen efter arbetsdagens slut och kompletteras av snabbladdning under varje lunchrast men även under andra raster om behov uppstår.
– Det tar cirka åtta timmar att ladda en lastbil från 0 till 100 procent om vi laddar långsamt. Med en snabbladdare tar det 1,5 timme. Den huvudsakliga laddningen under sommarhalvåret sker med el som genereras från solceller på taket till vårt nya garage vilket betyder att lastbilarna drivs med väldigt grön el, betonar Robin Holmlund.
Producerar lika som andra
Lastbilarna har fått bekänna färg under de första veckorna i full drift.
– Vi var försiktigt optimistiska innan men förväntningarna har överträffats. Förarna gillar bilarna, de är tysta, starka, trevliga att köra och mycket lätta att hantera. Växlingarna sker sömlöst, lastbilarna går jämnt och slirar inte fast. Vi upplever inga räckviddsproblem och de producerar lika bra som våra andra lastbilar, säger Robin Holmlund.
Fler kommer att investera
Att Holmlunds åkeri och Bilfrakt satsar på fordon som drivs fossilfritt är en dörröppnare för andra, bedömer David Holmqvist på Bilfrakt.
– Jag är övertygad att satsningen är viktig både för Bilfrakt och våra anslutna åkerier men även för branschen som helhet. När andra ser att vi vågar satsa så kommer fler också att göra det. Det känns även bra ur ett framtidsperspektiv att vi kan bidra med det vi kan för att jordklotet ska må bättre. Det är ett litet steg på vägen till en bättre miljö, säger han.
Fler fordon på gång
Holmlunds åkeri ser fortsatta investeringar i framtiden.
– Vi förbereder en investering av en kranbil som vi hoppas kan bli av under året. En fördel är att vi har vår egen laddinfrastruktur. Det gör att omställningen går snabbare, säger Robin Holmlund.
– Vi vet också att det finns fler delägare inom Bilfrakt som är intresserade av eldrivna trailers och hjullastare. Det kommer att hända mycket de närmaste åren, betonar David Holmqvist.