Svenska exportföretag fortsätter att ha stor internationell konkurrenskraft trots sviktande efterfrågan på världsmarknaden. Det visar Business Swedens rapport Global Export 2024 som presenteras idag.
– Sveriges andel av världsexporten är stabil och till och med på liten uppgång” säger Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden.
Business Swedens årliga rapport Global Export som lanseras idag visar att Sveriges andel av världsexporten i de 14 viktigaste varugrupperna för svensk export uppgick till 1,0 procent 2023, en andel som legat stabilt på ungefär samma nivå det senaste decenniet.
Analysen baseras på en sammanställning av statistik från FN:s databas UN Comtrade.
– Sverige gick emot strömmen och vann globala marknadsandelar under 2023 samtidigt som världsexporten i de 14 varugrupperna föll tillbaka. Nedgången slog mot alla regioner utom Europa som liksom Sverige noterade en uppgång, förklarar Lena Sellgren.
Trots ett relativt svagt exportår behöll Kina under 2023 sin position som den i särklass största exportören av varor, med en andel på 15,4 procent av världsexporten. Därefter följde USA på andra plats och Tyskland på tredje plats med andelar av världsexporten på 9,2 respektive 7,7 procent.
Den svenska exporten vann marknadsandelar i nio varugrupper: fordon, kemi och läkemedel, maskiner, elektronik och telekom, livsmedel, massa och papper, stål, textilier och skor samt metaller.
Lena Sellgren menar att under ytan finns anledning till viss optimism om framtiden för internationell handel och Sveriges position på den globala exportmarknaden.
– Den globala efterfrågan under fjolåret var ganska svag. Något överraskande är att Europa tog tillbaka sin position från Asien som världens ledande exportregion. Detta är mycket glädjande, särskilt mot bakgrund av de stora ekonomiska utmaningar som vi för närvarande har i Europa, avslutar Lena Sellgren.
Få hela översikten i årets utgåva av Global Export genom att klicka här.