Gemensam satsning på laddstolpar

Gemensam satsning på laddstolpar

Swecon och Lantmännen Fastigheter gör en gemensam satsning på laddstolpar. När Swecon i Uppsala installerade nya laddstolpar spelade – naturligtvis – en Volvo ECR25 Electric huvudrollen.
– Det var en rakt igenom positiv upplevelse. Men det var lite skumt i början att den var så tyst, skrattar maskinisten Anders Svahn om sitt första jobb i en elektrisk grävmaskin.

Antalet laddbara fordon ökar i rekordtakt, vilket i sin tur kräver en fortsatt kraftig utbyggnad av laddinfrastruktur. Det gäller såväl hemma som på publika platser och arbetsplatser. Exempelvis är antalet publika laddstolpar mindre än hälften av vad de borde vara, bara 18 000 i hela landet.

– Lantmännen Fastigheter äger ungefär hälften av våra anläggningar. Som hyresgäst har vi drivit frågan om laddstolpar. Under 2023 ska ytterligare ett drygt tiotal av våra anläggningar få laddstolpar, säger Helena Storsten, hållbarhetschef på Swecon Group.

Lantmännen Fastigheter är en av landets största fastighetsägare. Enligt hållbarhetschef Henrik Nilsson är målet att öka antalet laddstolpar hos våra interna och externa hyresgäster för att på så sätt minska vårt och våra hyresgästers koldioxidavtryck.

– Vi har tillsammans med Swecon drivit frågan om laddstolpar inom koncernen och har nu en tydlig struktur och plan på hur vi arbetar framåt på hela vårt bestånd, och tillsammans med Swecon installerar vi de första laddstolparna.

Minskade utsläpp

I upphandlingen var kravet att entreprenaden skulle utföras emissionsfritt. Det var inga problem eftersom Swecon, i samarbete med Ramirent och Cramo, hyr ut Volvos elektriska hjullastare och grävmaskiner.

– Det blir allt vanligare med skall-krav på emissionsfria entreprenader. Äger entreprenören ingen lämplig elmaskin, så är hyra en perfekt lösning. Det är också ett bra insteg om man överväger att köpa en elmaskin, säger Paul Nocievski, ansvarig för Rental på Swecon.

Valet av en elektrisk maskin betydde att utsläppen av koldioxid, jämfört med en dieseldriven maskin, minskade med över 100 kilo enbart vid denna entreprenad.

– Vi visar att vi är i framkant när det gäller ny teknik och nya tjänster inom vår bransch. Det är roligt att se att vi genom att använda elmaskiner i byggfasen gör arbetet lika effektivt, men med en minimal påverkan på miljön, säger Helena.

”Vill-ha-känsla”

För entreprenörerna Anders Svahn och brorsonen Viktor Svahn, som driver Svahn Mark i Uppsala, var det premiär att köra elektriskt. En premiär med mersmak.

– Absolut, vi fick båda ”vill ha-känsla”, säger Anders om ECR25 Electricoch utvecklar upplevelsen.

– Det var som att köra en vanlig kompaktgrävare och den var absolut inte svagare. Den stora skillnaden var att det var så tyst. Jag kunde med lätthet prata med folk utanför maskinen, det var bara att öppna rutan. Maskinen gick cirka sju timmar effektiv tid, innan det var dags för laddning.

– Det räcker med råge en arbetsdag, konstaterar Anders Svahn.

Peter Gäreskog, platschef på Swecon i Uppsala, är mycket nöjd med de nya laddstolparna.

– Vi får fyra stolpar med två uttag vardera utanför vår entré, lika många sätts upp utanför Lantmännen Maskins entré. Dessutom får vi en laddstolpe på gården för vår nästa verkstadsbil som ska vara en elbil.