Länsförsäkringar bank har under fjolåret ökat sin utlåning med 4 procent och når därmed 367 miljarder kronor. Det är nästan fyra gånger så mycket som exempelvis Landshypotek som även de har stort fokus på lantbrukskunder.
Att Länsförsäkringar Bank lyckas bra bland lantbrukskunder är kanske inte så konstigt. Banken uppstod kort efter att Föreningsbanken föll och blev en del av Swedbank. Föreningsbanken var av tradition lantbrukets bank då den blev till ur Jordbrukskassan.
Många lantbrukare såg det som en fördel att vara kund i en kundägd bank och där passade Länsförsäkringar Bank perfekt in när Föreningsbanken gick upp i Swedbank eller i lokala Sparbanker.
Länsförsäkringar Bank har även den fördelen att de i de 23 länsförsäkringsbolagen bedriver försäkringsverksamhet och sedan länge har en majoritet av de svenska lantbruken som försäkringskunder. Att vara både försäkringskund och bankkund ger fördelar i form av rabatter och bättre villkor.
Under år 2022 har Länsförsäkringar Bank ökat utlåningen med 4 procent och inlåningen med 5 procent.
Banken bedrivs i ett bolag som heter Länsförsäkringar AB men affärerna med kund sker lokalt på de 23 Länsförsäkringsbolagen.
Det ger styrka i kombination med lokal närvaro.
Så här säger Länsförsäkringar Banks vd Sven Eggefalk:
– Under 2022 har osäkerheten i omvärlden ökat markant, såväl geopolitiskt som makroekonomiskt, och vi har sett betydande styrräntehöjningar i syfte att stävja
inflationen. Detta har givit mer negativa makroekonomiska utsikter och har tidvis också skapat ökad oro på finansmarknaderna. Såväl våra privat- som företagskunder upplever därigenom stor osäkerhet kring de ekonomiska utsikterna, och har i många fall fått uppleva högre kostnader i form av exempelvis energipriser, insatsvaror, matpriser och räntor. För Länsförsäkringar med vår lokala, kundnära profil och våra kvalificerade medarbetare, är vi övertygade om att vi kommer att fortsätta vara en viktig faktor för att stödja och assistera våra kunder i finansiella frågor i dessa utmanade tider. Vi fortsätter vår utveckling inom digitaliseringsområdet för att ytterligare kunna förenkla kundernas vardag och har under året också lanserat gröna bolån, energisparlån och ett helt grönt fonderbjudande. Vi fortsätter också det viktiga arbetet mot penningtvätt och finansiell brottslighet, vilket är till avgörande nytta såväl för våra kunder som för samhället i stort. Jag är stolt över det vi tillsammans har lyckats åstadkomma 2022. Resultatet var starkt med god tillväxt inom bolån och inlåning, samt gott nettoinflöde i våra fonder. Kreditkvaliteten är mycket god och den finansiella positionen är stark, vilket utgör en solid grund för att kunna fortsätta vara en stabil faktor för kunderna även under 2023.