Volvo Lastvagnar fortsätter att utöka sitt utbud med flera nya ellastbilar, vilket möjliggör elektrifiering av ännu fler transportvägar i städer och regioner. Det senaste tillskottet av jämnlastbilar stärker Volvos position ytterligare som marknadsledare inom eldrivna lastbilstransporter.
Volvo Lastvagnar som redan tillverkar det mest kompletta elektriska utbudet i den globala lastbilsbranschen, utökar nu sitt erbjudande med introduktionen av tunga elektriska jämnlastbilar: Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Det gör det ännu enklare för åkerier och transportföretag att gå över till elfordon i stads- och regionområden.
Tack vare flera batteri-, hytt- och chassialternativ kan de nya tunga jämnlastbilarna tillverkas med eldrivna påbyggnader för ett brett spektrum av specialiserade transportuppdrag, inklusive godsdistribution, sophämtning och anläggningsarbeten. Tillverkningen av de nya varianterna inleds under första kvartalet 2023.
– Med de här nya, elektriska lastbilarna gör vi det enklare än någonsin för ännu fler kunder att elektrifiera och för städer att övergå till utsläppsfria fordon för i princip alla transportflöden. Våra kunder kan få de här lastbilarna specialbyggda för sin specifika verksamhet, för att minska utsläppen och samtidigt få samma funktionalitet som finns i den diesellastbil de använder idag, förklarar Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Eldrivna lastbilar – mer attraktiva både för förare och städer
Dieselbilar med tunga laster är en vanlig syn i många städer. Nu är det möjligt att i stället använda ellastbilar för dessa uppdrag. Förutom att producera noll avgasutsläpp ger elektriska lastbilar en bättre arbetsmiljö för förare eftersom de är tysta – vilket också bidrar till bättre boendemiljö för invånarna.
Förbättrad kundflexibilitet
De nya jämnlastbilarna har en batterikapacitet på mellan 180-540 kWh. Detta ger, tillsammans med antalet batterier som specificeras för en lastbil, stor flexibilitet och ett brett spektrum av möjliga tillämpningar.
– De här lastbilarna klarar alla typer av transporter, från lättare till tunga laster. Kunderna kan välja exakt den batterikapacitet de behöver för sina uppdrag, och genom att inte ha med sig fler batterier ombord än vad som behövs kan nyttolasten öka. Kort sagt, vi har den optimala och mest kostnadseffektiva eldrivna transportlösningen, oavsett uppdrag, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Volvo Lastvagnar är den enda globala lastbilstillverkaren med ett komplett utbud av ellastbilar i serieproduktion redan idag. Bolagets mål är att hälften av den globala lastbilsförsäljningen ska vara elektrisk senast 2030.
Jämnastbilar med ett chassi och inbyggda applikationer som kranar, sopaggregat och cementblandare.
Volvo FH, FM och FMX Electric jämnlastbilar kan utrustas enligt följande:
Försäljningen öppnas i december 2022, serieproduktion startar mars 2023:
- Drivlina: 490 kW
- Drivenhet: 3 elmotorer
- Batterier: 450-540 kWh, 5-6 batteripack
- Hytt: Sovhytt, Hög sovhytt eller X-tra hög sovhytt
- Hjulbas: 4300-6700
- Axelkonfiguration: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R, och 8x4R
- Kraftuttag: Elektriskt, Elektromekaniskt eller Växellådsmonterat kraftuttag
Försäljningen öppnas i februari, serieproduktion startar maj 2023:
- Drivlina: 330 kW
- Drivenhet: 2 elmotorer
- Batterier: 360 kWh, 4 batteripack
- Hytt: daghytt
- Hjulbas: 3900-6700
Försäljningen öppnas i juni, serieproduktion startar september 2023:
- Batterier: 180-270 kWh, 2-3 batteripack