Som en del av en branschledande ambition att snabbt och tillförlitligt utveckla sitt erbjudande inom elektromobilitet, har Volvo Construction Equipment (Volvo CE) utvecklat en lösning för att konvertera L120-hjullastaren till eldrift – vilket tillgodoser marknadens aptit på mer hållbara lösningar för medelstora maskiner.
20-tonnaren L120H Electric Conversion, som är utvecklad i samarbete med Volvos partner Parker Hannifin och sedan byggts om av koncernens egna bolag CE Engineering Solutions, kommer att bli kommersiellt tillgänglig för utvalda kunder i Europa under 2023. Med den etablerade konventionella maskinen som bas, som fortfarande kommer att erbjudas kunderna, kommer elkonverteringsmodellen att leverera samma prestanda men med fördelen att göra det utan utsläpp.
– Denna modell kommer bli ett efterlängtat tillskott till vårt utbud av elektriska maskiner, där vi sedan tidigare har lyckats väldigt bra med introduktionen av Volvos kompakta eldrivna hjullastare och grävmaskiner, säger Fredrik Askling, produktchef för elektromobilitet på Swecon.
– Innan en bredare utrullning av modellen, så kommer vi att under året sätta ett begränsat antal i drift hos ett mindre antal kunder med verksamhet i lämpliga applikationer. L120H Electric Conversion kommer definitivt att bidra till att sätta ytterligare fart på elektrifieringen av både Volvos produktprogram och vår bransch som helhet.
Partnerskap för att påskynda klimatåtgärder
Volvo CE förstår att när det gäller att leverera en koldioxidneutral bygg- och anläggningsindustri, så måste vi agera nu. Det är därför man samarbetar med CE Engineering Solutions och utvalda partners inom elektromobilitet för att påskynda tillgängligheten av kommersialiserade elektriska lösningar i alla segment och applikationer. Det senaste samarbetet för att utöka sortimentet av eldrivna hjullastare följer Volvo CE:s investering i den nederländska tillverkaren Limach, som tillkännagavs redan i juni, för att bredda företagets portfölj av eldrivna grävmaskiner.
Denna partnerskapsstrategi, som möjliggör snabbare implementering på marknaden, sker parallellt med företagets fortsatta utveckling av fler elektriska lösningar – som EC230 Electric, en 23-tons batterielektrisk grävmaskin, byggd på Volvo CE:s egen avancerade teknik. Båda metoderna behövs om branschen som helhet ska kunna nå målen om minskade koldixidutsläpp. Volvo CE har för sin del målsättningen att åstadkomma nettonollutsläpp av växthusgaser senast år 2040 – med betydande utsläppsminskningar redan 2030 – som en del av Science Based Targets-initiativet.
– Det finns ingen tid att spilla – vi måste leverera lösningar som gör det möjligt för våra kunder att nå sina utsläppsmål. Förändringen börjar här. Genom vår satsning på partnerskap kan vi ta en ledande position i omvandlingen av vår industri, med eldriftslösningar som är byggda för att möta marknadens efterfrågan och skräddarsydda för att passa våra kunders föränderliga behov. Tillsammans skalar vi upp vår portfölj av eldrivna maskiner, utökar mångsidigheten i vårt utbud och omvandlar vår industri mot en koldioxidneutral framtid, säger Carl Slotte, försäljningschef för region Europa på Volvo CE.
Ny drivlina, ny affärsmodell
L120H Electric Conversion kommer att finnas tillgänglig i år. Kunderna kommer att dra nytta av en ny affärsmodell, som gör det enkelt att övergå till eldrift.
100 % kraft med 0 % utsläpp
L120H Electric Conversion levererar samma kraftfulla prestanda som sin dieselmotsvarighet, men utan utsläpp och nästan helt tyst drift. Dessa fördelar kombineras för att erbjuda ökad komfort för både föraren och de som arbetar nära maskinen.
Med sina batterier på 240 kWh har maskinen en drifttid på cirka fem timmar i de flesta medeltunga applikationer. I enlighet med Volvos befintliga laddningslösningar beräknas den ladda från 0-100 % på bara 1,5-2 timmar.
Med L120H Electric Conversion får kunderna följande funktioner som standard: CDC-spakstyrning (Comfort Drive Control), Load Assist med inbyggd lastindikering samt radardetektering med vårt nya kollisionslindrande system (Collision Mitigation System). Dessutom kommer L120H Electric Conversion att stödjas av dedikerade elektromobilitetsapplikationer som låter föraren se batteri- och laddningsstatus samt förvärma hytten.
Beroende på efterfrågan från marknaden ger detta möjligheten att i framtiden konvertera kunders befintliga L120H-hjullastare till eldrift.