Nu inleder SCA och Trafikverket ett samarbetsprojekt för att öka trafiksäkerheten på utvalda vägar i Jämtland och Västernorrland.
Via geofencing kommer hastigheten för ett 40-tal timmerbilar att automatiskt begränsas när fordonen kör i de utpekade stråken.
– Inom bolagets verksamhet har vi en säkerhetskultur som bygger på visionen om att ingen ska skada sig på arbetet och att alla ska komma hem friska och oskadda. Därför är det oerhört värdefullt att vi genom samarbetet med Trafikverket får möjligheten att ytterligare fördjupa arbetet med säkrare virkestransporter, säger Lars Nolander, logistikchef på SCA Skog.
I dag påbörjar SCA tillsammans med Trafikverket ett projekt där digitala hastighetshinder testas i syfte att skapa säkrare virkestransporter. Projektet är i antal medverkande tunga fordon det hittills största geofencingprojektet i Sverige, enligt Trafikerket.
Det sker via geofencing, vilket konkret innebär att hastigheten automatiskt begränsas när bilen kör in i en specifik zon, på ett antal utvalda sträckor i Västernorrland och Jämtland.
SCA och Trafikverket har valt ut fyra byar/vägsträckor: Laggarberg och Järnvägsgatan i Timrå-området samt Rissna och Hällesjö i Jämtland. Sträckorna är mellan 500 meter och 2,2 kilometer och den programmerade hastigheten kommer att vara 30-50 km/h.
– Det här är ett intressant projekt på sträckor som är viktiga att prioritera ur trafiksäkerhetsanseende eftersom dessa karaktäriseras av mycket trafik på smala vägar som ligger nära skolar och annan bebyggelse. I vår säkerhetskultur ligger det att inte bara prioritera hög säkerhet på våra egna anläggningar, utan även när vi rör oss i det omgivande lokalsamhället, säger Lars Nolander.
Sammantaget medverkar fyra åkerier och ett 40-tal timmerbilar. Timmerbilarna som medverkar har stöd för tilläggstjänsten Scania-zone, som är den tekniska lösning som används i projektet.
– Vi upplever att det finns ett stort och levande engagemang hos åkerierna att nyttja ny teknik för att lösa gamla trafiksäkerhetsproblem. Min tro är att det bottnar i att alla inser värdet i att skapa en så trygg närmiljö som det går, för alla är vinnare på färre olyckor, säger Lars Nolander.
Inom projektets utpekade geofencing-områden kommer gaspedalen att bli ”slapp” när hastigheten når den nivå som är programmerad för sträckan. Av trafiksäkerhetsskäl kommer det dock vara möjligt att avaktivera systemet genom att gasa hårt och göra ett så kallat genomtramp.
– Förhoppningen är naturligtvis att den åtgärden inte ska behöva användas alls, men möjligheten behöver ändå finnas ifall det uppstår en situation där det är helt nödvändigt att gasa, säger Lars Nolander.
Projektet ska pågå under hela 2023 och förutom att testa geofencing i fordonen görs det även trafikmätningar på de utvalda sträckorna.
Trafikverket kommer att följa upp både förarnas upplevelser och se hur ofta ett fordon gör ett genomtramp, men de samlar inte in information som är integritetskänslig, det vill säga man följer inte enskilda förare. Sedan ska Trafikverket mäta trafiken för att få en god förståelse för trafikläget och vilka som rör sig i vägnätet.
Myndigheten ska även beräkna hur stor potential som geofencing har på trafikflödet – om samtliga tunga fordon använder systemet.
– Vi ser detta som en stor möjlighet att ta en framskjuten roll i att förstärka och utveckla mer hållbara transporter och en mer hållbar trafikmiljö. Vi är övertygande att öppenhet för nya tekniska lösningar kan ge bättre förutsättningar att systematiskt angripa trafiksäkerhetsproblemen, säger Lars Nolander.