Mer eldrivet från Volvo

Mer eldrivet från Volvo

Som en del av ambitionen att förändra industrin genom hållbara lösningar aviserar Volvo Construction Equipment (Volvo CE) en investering i produktion av elektriska hjullastare i sin fabrik i Arvika.

Investeringen på 65 miljoner kronor från Volvokoncernen kommer att göra det möjligt för Arvikafabriken – som är specialiserad på tillverkning av medelstora och stora hjullastare – att utöka sin anläggning med en ny byggnad för att möjliggöra en stegvis introduktion av nya eldrivna hjullastare.

Det är inte bara en milstolpe i fabrikens nästan 140-åriga historia, utan ett betydelsefullt ögonblick för Volvo CE och företagets strävan att vara helt fossilfritt år 2040 – helt i linje med målen i Parisavtalet och som fastställts i tillverkarens branschledande klimatmål enligt Science Based Targets. Det är också ett banbrytande steg framåt i ambitionen att 35 % av företagets sålda maskiner ska vara elektriska år 2030.

Endast en kort tid efter tillkännagivandet om att investera i elektriska dumperlösningar i företagets produktionsanläggning i Braås, är utvecklingen i Arvika också en fingervisning om att Volvo CE har åtagit sig att leverera fler hållbara lösningar för kunder inom alla sina produktlinjer – och är dedikerade till att driva den förändringen framåt här och nu. Dessa tillkännagivanden är en del av en investeringsstrategi som gör att Volvo CE kan utveckla elektriska lösningar i flera av sina produktionsanläggningar, inklusive Konz i Tyskland, Belley i Frankrike och Changwon i Sydkorea, där andra eldrivna maskiner tillverkas.

Platschef Mikael Liljestrand säger: ”Det här är en tydlig signal om vårt engagemang för att bygga den värld vi vill leva i. Det är mer än 40 år sedan vi senast investerade i en ny byggnad och vad är bättre nu än att investera i vår framtid, vår planet och nästa generation. Vi vet att detta inte bara är viktigt för våra kunder och andra intressenter, som med rätta har höga förväntningar på oss, utan det ligger oss också varmt om hjärtat att vara en del av något större i att bygga vår framtid.”

Volvo CE har redan framgångsrikt introducerat eldrivna kompakthjullastare på den globala marknaden med L20 Electric och L25 Electric, som har visat sig vara effektiva maskiner med noll avgasutsläpp och som kan minska koldioxidutsläppen samtidigt som de bibehåller hög produktivitet i en mängd olika kundapplikationer. Tillsammans med minigrävmaskinerna ECR25 Electric, ECR18 Electric och EC18 Electric och den medelstora elektriska grävmaskinen EC230har Volvo CE en av de största elektriska serierna på marknaden.

Hållbarhetsomvandling

Tack vare investeringen kommer Arvika att uppföra en ny byggnad på cirka 1 500 kvadratmeter, som gör att anläggningen kan frigöra ytor på monteringslinan för att kunna bygga elektriska hjullastare. Även om det ännu inte har meddelats vilka modeller som kommer att elektrifieras och exakt när, kommer produktionen av både eldrivna hjullastare och konventionella hjullastare utrustade med förbränningsmotorer att fortsätta tills vidare på samma produktionslina.

Volvo CE kommer att säkerställa en stegvis introduktion modell för modell, med hänsyn till alla aspekter av det elektriska ekosystemet när det gör det, inklusive krav på infrastruktur, laddningslösningar, batterihantering och affärsmodeller. Resultatet blir pålitliga medelstora och större elektriska hjullastare som enkelt kan integreras i kundernas verksamhet.

Det är inte det första hållbarhetsinitiativet från Arvikaanläggningen. Trots att produktionen faktiskt ökade förra året, lyckades fabriken minska sitt interna klimatavtryck med 350 ton CO2 tack vare en mängd olika insatser för att minska utsläppen.

– Vårt mål på fabriken i Arvika, liksom Volvo CE och hela Volvokoncernen är att vara klimatsmarta och att producera fossilfria maskiner, fortsätter Mikael. ”Tillsammans är vi ganska tydliga med att vi vill leda denna omvandling och vara drivkraften för mer hållbara sätt att arbeta till förmån för vår planet. Denna investering är Arvikas spännande första steg mot elektrifiering.”

Byggnadsarbetet kommer att påbörjas senare i år. Ytterligare uppgifter om produktionsstart i meddelas senare.