Fordonsbranschen klarar laddbart utan styrmedel

Fordonsbranschen klarar laddbart utan styrmedel

Fordonsbranschen klarar laddbart utan styrmedel

Försäljningen av laddbara fordon ligger på en stabil och hög nivå. Därmed ser det ut att vara rätt av regeringen att ta bort bidrag för elbilar och minska reduktionsplikten på drivmedel.

Försäljningen av personbilar år 2023 fördelades enligt följande (inom parentes avser år 2022):
Eldrift 38.7 % (33.0 %)
Bensin 21.6 % (21.9%)
Laddhybrid 21.1% (23.1%)
Diesel 8.1% (11.5%)
Elhybrid 8.1% (8.9%)
Etanol 1.6% (1.0%)
Biogas 0.7% (0.7%)

Trots att bidragen för elbilar försvunnit och vetskapen om att reduktionsplikten skulle minska den 1 januari år 2024 valde allt fler eldrift och färre diesel.

Godstransporter lämnar dieseln
Regeringen har lagt fokus på att först och främst stimulera lastbilarna till eldrift och det har gett resultat.
Eldrivna lätta lastbilar har ökat kraftigt under 2023, till 19.8% av alla nyregistrerade mot 14.5% år 2022. Därtill stod de biogasdrivna för 2.5%. Med nya premien på 50 000 kronor från 15 januari, ökar andelen 2024 så att eldrift snart bör vara det nya normala för skåpbilar, pick-uper, vans och minibussar.

Tunga lastbilar domineras fortsatt av diesel, med 4.3% eldrift mot 2.7% år 2022, medan biogasandelen 2023 var 11.6% – detta är det enda fordonssegment där biogasen ökar och är klart större än eldriften.

Bussarna har kommit längst
Bussarna är på god väg att lämna det fossila bakom sig. Kollektivtrafiken är redan till 95% fossilfri .