Nya dumpers från Volvo CE

Nya dumpers från Volvo CE

Efter framgången med tipptrucken R100 breddar lanseringen av truckarna R60 med 55 tons nyttolast och R70 med 65 tons nyttolast från Volvo CE kundernas transportalternativ i stenbrott och mindre gruvor.

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) lanserar två nya dumperalternativ för kunder inom stenbrott och småskalig gruvdrift. Precis som sin större 95-tons syskon, R100, är både R60 med 55 tons nyttolast och R70 med 65 tons nyttolast utformade för att bidra till att sänka den totala ägandekostnaden, samtidigt som de introducerar de senaste komfort- och säkerhetsfunktionerna.

Medan R60 har en korgvolym på 36,04 m³, erbjuder R70 42,4 m³. De må vara mindre i storlek, men fans av flaggskeppet R100 kommer att se många av samma funktioner och fördelar med den senaste E-generationen i de nya maskinerna.

Lanseringen av dessa nya enheter ger kunder inom stenbrott och mindre gruvor större produktionsalternativ – inte bara för dessa tre tipptruckar utan även till Volvo CE:s ramstyrda dumperprogram (tipptrucken R60 har samma nyttolast på 55 ton som företagets ramstyrda dumper A60H).

Valet mellan en ramstyrd dumper och en tipptruck i stenbrott och gruvor beror på flera olika faktorer, bland annat verksamhetens specifika behov och förhållanden. Medan tipptruckar trivs på arbetsplatser med breda, fasta och välskötta transportvägar, där de kan köra snabbt (upp till 61 km/h) över långa sträckor, är ramstyrda dumprars trumfkort på ojämna, smala, hala och branta transportvägar, där transportcykeln är kortare. Introduktionen av R60 och R70 gör det möjligt för Volvo att skräddarsy transportlösningen så att den passar den specifika dynamiken på arbetsplatsen. Volvos tjänst Site Simulation kan bidra till att uppfylla produktionsmålen, minska koldioxidutsläppen och öka lönsamheten genom att rekommendera den optimala uppställningen av arbetsplatsen/maskinparken.

De nya maskinerna tillverkas vid Volvo CE:s fabrik i Motherwell i Skottland, en plats som i nästan 75 år har varit det globala hjärtat i utvecklingen av truckar. Tipptruckarna är kända för sin höga produktivitet, sitt låga underhållsbehov och sin långa livslängd, och R60 och R70 är inget undantag från den regeln. Med låg tyngdpunkt, balanserad vikt och ett tufft men ändå flexibelt chassi förkroppsligar dessa maskiner den robusthet, prestanda och tillförlitlighet som ger låga driftskostnader.

Var det någon som sa ”produktivitet”?

Att maximera antalet ton material som flyttas per timme är en av grundprinciperna i konstruktionen av R60 och R70. De nya maskinerna har en V-formad korg som är utformad för att ge maximal lasthållning samtidigt som den minimerar materialåterföringen efter tippning. Själva tippningsprocessen är också snabb tack vare ett system med snabbtippning. Det inbyggda vågsystemet (tillval) ger insikter i realtid om nyttolasten och hjälper förarna att tillämpa branschstandarden 10/10/20 för nyttolast – där maskinen kan ta 10 % överlast under 10 % av tiden men inte bör överstiga 20 %.

 

När det gäller grepp säkerställer den höga multipliceringen av drivaxlarna maximalt väggrepp, medan den redan effektiva motorn med högt vridmoment får ytterligare stöd för att minska bränsleförbrukningen genom det automatiska adaptiva växelvalet som erbjuds av Volvo Dynamic Shift Control. Motorn har också ett valbart Eco-läge som automatiskt lägger i den mest effektiva växeln, medan den automatiska tomgångsavstängningen minskar motorslitaget – och båda dessa faktorer ökar bränsleeffektiviteten.

En bekväm och säker plats att tillbringa dagen på

Precis som med R100 är R60 och R70 en fristad för förarkomfort och säkerhet. För att börja med säkerheten är hytten helt ROPS/FOPS-certifierad och tillträde sker från båda sidor via halkskyddade trappsteg. Under körning har dumprarna växelberoende hastighetsreglering och en valbar broms eller transmissionsretarder. Växellådan har också övervarvningsskydd och en neutrallåsningsspärr för arbete i nedförsbackar. Det finns felsäker bromsning och till och med ett sekundärt styrsystem för att hålla maskinen säkert på rätt spår. Sikten är en av de viktigaste faktorerna för säkerheten, och förarna av R60 och R70 har perfekt sikt – ett resultat av den stora vindrutan och den lågt placerade instrumentpanelen, som stöds ytterligare av den vänsterplacerade förarstationen (som underlättar säker omkörning) och 360-graders Volvo Smart View-alternativet.

 

När det gäller komfort är R60 och R70 den typ av arbetsplatser som håller förarna alerta och får dem att prestera sitt bästa, hela skiftet. Med ergonomisk sittställning och luftfjädrat säte är föraren isolerad från omvärlden tack vare oberoende fjädring, medan hytten sitter på vibrationsdämpande viskösa fästen. Styrningen är lättmanövrerad och ratten justerbar, medan föraren kan välja hytt-temperatur tack vare ett kraftfullt luftkonditioneringssystem. Föraren har gott om förvaringsutrymme och kan även välja sin egen underhållning via en Bluetooth-radio som kan anslutas till mobiltelefoner.

En familjeangelägenhet

En av styrkorna med R60 och R70 är att de är lätta att underhålla. För att hålla nere reparationskostnaderna och stilleståndstiden har enheterna långa serviceintervall på 500 timmar, tagout på marknivå och lättåtkomliga servicepunkter. Lager av samma storlek gör det enkelt och kostnadseffektivt att hålla reservdelar i lager. Tekniken spelar också en roll, med inbyggd servicediagnostik, medan CareTrack telematiksystem ser på från långt håll. Dessa hjälper till att snabbt identifiera potentiella fel och maximera drifttiden.

Kapaciteten hos R60 och R70 är väl anpassad till lastförmågan hos Volvo CE:s bandgrävmaskin EC950F och hjullastaren L350H. Introduktionen av R60 och R70 ökar Volvo CE:s portfölj för stenbrotts- och gruvsegmentet på ett värdefullt sätt.

Enjoy superior ride quality in the robust R60, equipped with responsive MacPherson strut with lower wishbone connection and viscous-mounted cab, minimizing the transfer of impact and vibrations from the ground to the operator. The responsive low-effort steering system and geometry, combined with the suspension, optimizes maneuverability by minimizing lean on tight corners.