En duktig servicetekniker behöver en kombinaion av tekniska kunskaper, problemlösningsförmåga och god kommunikaion med kunder.
Den yrkesutbildning som erbjuds i Ljungby ger blivande servicetekniker en gedigen grund att bygga på. Genom praktikplatser och samarbete med företagen får studenterna möjlighet att tillämpa sin teoretiska kunskap i praktiken och förvärva de färdigheter som krävs.
– Utvecklingscentrum för Servicetekniker i Ljungby är en viktig del för att fylla maskinbranschens behov av kvalificerad personal, säger MaskinLeverantörernas vd Lina Hallman.
Idag finns det en stor utmaning i att hitta det antal tekniker som behövs och kommer att behövas framöver. Då marknaden och ekonomin är orolig har många en tendens att behålla sina nuvarande maskiner i stället för att investera i nya, vilket betyder mer jobb för serviceteknikerna.
Den tvååriga yrkesutbildningen, Servicetekniker i fält – mobila arbetsmaskiner har funnits sedan år 2004 och årets nyhet är att man beslutat erbjuda studenterna körkortsbehörighet C1, medeltung lastbil. Detta beslut togs av flera olika anledningar, dels för att det behövs i yrkesrollen och för att göra utbildningen och yrket mer attraktivt.
Av de som gått utbildningen har alla fått ett relevant jobb och klättrat på karriärstegen. Många blir lovade anställning redan efter sin första praktikperiod och är redan anställda under studietiden.
Utvecklingscentrum för Servicetekniker i Ljungby ägs idag av MaskinLeverantörerna, Kalmar, Konecranes, Linde, Maskinservice i Norden, SP Maskiner, Ljungby Maskin, Svetruck, STILL, Rottne, John Deere Forestry, Zeppelin, Metso, Epiroc, Jungheinrich och Wirtgen. Skolan samarbetar även med andra företag i branschen vilka finns med som representanter i skolan ledningsgrupp, till exempel Maskinia, Merlinum, Kranpunkten m fl.