Bränsleeffektiv hybrid klarar test

Bränsleeffektiv hybrid klarar test

Den första EC380E Hybrid från Volvo Construction Equipment (Volvo CE), har satts i arbete hos en kund i Europa och grävmaskinen visar redan nu att den kan ge stora besparingar.

  • Den stora hybridbandgrävaren används av Eichstetter GmbH vid dess grustäkt i Fürth, Tyskland för att utvinna grus för användning vid tillverkning av högkvalitativt byggmaterial och ballast.
  • Tack vare sin unika hydrauliska hybridteknik från Volvo utnyttjar grävmaskinen bomsänkningsrörelsen för att ladda en ackumulator. Energin som lagras används sedan till hjälpmotorn som driver motorsystemet.
  • Eichstetter har sett bränslebesparingar på upp till 15 % jämfört med sin konventionella maskinmotsvarighet.

Familjeföretaget Eichstetter GmbH är först ut i Europa med en Volvo EC380E Hybrid – en stor bandgrävare som levererar samma kraft och prestanda som sin konventionella motsvarighet, men med högre bränsleeffektivitet och lägre CO2-utsläpp.

Och det är verkligen något som Eichstetter ser i sin grustäkt nära Fürth i Tyskland, där maskinen har jobbat hårt sedan hösten 2022 med att schakta grus, det så kallade tertiärgruset som deponerades för 10-15 miljoner år sedan. Företaget har mätt prestandan hos sin nya maskin jämfört med en konventionell EC380E – och resultaten är imponerande, med en hybridteknik som ger bränslebesparingar på upp till 15 %.

”Volvo EC380E Hybrid är mer ekonomisk”, säger Ludwig Eichstetter, som delar positionen som vd på Eichstetter GmbH. ”Den har ungefär samma bränsleförbrukning som vår Volvo EC300E. Men när EC300E klarar cirka 2 500 kubikmeter om dagen, så klarar Volvo EC380E Hybrid över 3 000!”

Den nya EC380E Hybrid fyller dumpern A25G snabbt och effektivt – vilket sparar upp till 15 procent bränsle jämfört med motsvarande maskin utan hybridlösning.

Ludwig Eichstetter säger: ”Bränslebesparingarna är högre när maskinen är optimalt placerad ovanpå materialet. Sänkning och lyft måste vara i rätt proportion så att energivinsten optimeras. För att fullt ut utnyttja denna potential beror det också mycket på föraren. Att köra hybridmaskinen är en ständig inlärningsprocess.”

Eichstetter GmbH grundades 1938 som ett transportföretag och är ett familjeföretag som specialiserat sig på utvinning av sand och grus, återvinning, rivning och markanläggning. Idag leds företaget av Helmut och Ludwig Eichstetter och har 35 anställda.

Det mer hållbara valet

Maskiner från Volvo CE har länge varit förstahandsvalet för Eichstetter, som värdesätter deras effektivitet. Företaget kör åtta Volvo hjullastare med arbetsvikter på mellan tre och 45 ton, samt hjulgrävmaskiner – två Volvo EW160E och två Volvo EW220E – plus en Volvo EC300E bandgrävare. När behovet av en större bandgrävare blev uppenbart vände företaget sig till Volvo CE:s lokala återförsäljare, som de har arbetat med i över 20 år.

Förutom effektiviteten är de som arbetar med jordförflyttning engagerade i mer miljövänlig gruvdrift. Som sådan är modern hybridteknik attraktiv. Företaget var intresserat av en Volvo EC300E Hybrid, men den ansågs vara för liten för deras behov. Istället beställdes en konventionell EC380E med avtagbar motvikt för enklare transport.

När nya Volvo EC380E Hybrid presenterades sommaren 2022, lade Eichstetter omedelbart en beställning och bara några veckor senare var man stolt ägare till den första Volvo EC380E med hybridlösning som levererats i Europa.

Volvo CE:s hybridteknik genererar energi från grävmaskinens bomsänkningsrörelser.

Enkel lösning som ger stora besparingar

Med Volvos unika hydrauliska hybridteknik får EC380E Hybrid energi från bommens nedåtgående rörelse. Denna regelbundna och kraftfulla sänkrörelse trycksätter en hydraulisk ackumulator, som i sin tur använder energin för att driva den extra hydrauliska motorn som stöttar motorsystemet vid behov. Allt detta samtidigt som den levererar samma nivå av kontroll och prestanda som en konventionell EC380E, inklusive möjligheten att arbeta parallellt i ECO- och hybridlägen.

Beroende på typ av applikation lovar Volvo CE:s hybridteknik att ge bränslebesparingar på upp till 17 % samt CO2-utsläppsbesparingar på cirka 15 %. Detta var något som Eichstetter var fast besluten att sätta på prov. Företaget hade redan en konventionell EC380E i sin flotta, så det var enkelt att jämföra de två maskinerna under ett antal veckor. EC380E Hybrid gav en bränslebesparing på cirka 10 till 15 % beroende på användning och vilken förare som hanterade maskinen.

Från vänster i bild: Leo Hugo, servicechef Robert Aebi, Danijel Babalj, platschef Robert Aebi, Helmut & Ludwig Eichstetter, verkställande direktörer, och Gerhard Brunlehner, försäljningsrepresentant hos Volvo-återförsäljaren Robert Aebi.

På bara några månader har EC380E Hybrid bevisat sitt värde och företaget är mycket nöjda. De fortsätter att dokumentera bränsleförbrukningen för att lära sig hur man får ut det mesta av sin nya maskin.